De laatste jaren wordt het steeds duidelijker dat de chronische zorg onze aandacht heeft. Om hierin mee te gaan als praktijk, is een gemotiveerd en bereidwillig team van medewerkers belangrijk. De huisartsen, waarnemers, praktijkondersteuners en doktersassistenten spelen daarin een cruciale rol. Samen kun je de nieuwe manier van werken vormgeven en protocollen ontwikkelen voor het verdelen van de werkzaamheden, zodat er een goed geoliede machine van menselijkheid ontstaat waarin de patiëntenzorg naar een breder en kwalitatief hoger niveau wordt gebracht.
Nieuwe uitdaging
Met de nieuwe standaard CVRM, waarin we kritisch kijken naar de populatie van de patiënten met cardiovasculair risico, dient zich weer een nieuwe uitdaging voor de praktijk aan. Assistenten spelen ook daarin een cruciale rol. Die verrichten veel en belangrijk werk, zoals het maken van selecties of het uitnodigen en inplannen van patiënten. Samen proberen we om de patiënten binnen een bepaalde periode de behandeling te geven die essentieel is bij hun ziektebeeld.
Vanzelfsprekend
Assistenten zijn voor ons zo vanzelfsprekend. Maar in een tijd waarin alle vormen van personeel schaars lijken te zijn, wil ik een ode uitbrengen aan de assistenten. Je beseft pas wat een rijkdom je had als het er op bepaald moment niet meer is. Hoe kunnen wij daar als praktijken een rol in spelen? Geven we de assistenten en hun vakgroep de aandacht die nodig is? Worden zij gezien en gewaardeerd? Zijn er voldoende opleidingsplaatsen? Door enthousiasme en arbeidsvreugde uit te stralen, maak je nieuwe mensen enthousiast.
Positief!
Chronisch betekent langdurig en onophoudelijk. Dit kan negatief zijn, maar ook heel positief. Een chronisch hecht en flexibel team is van groot belang voor een gezonde praktijk. Met zo'n team kun je uitdagingen aan die te maken hebben met veranderingen en aanpassingen in beleid en werkzaamheden. Dus als we het hebben over interne zaken, betekent dit ook dat er binnen je bedrijfsvoering rust, regelmaat en goede relaties moeten zijn. Dan is er een basis van waaruit de rest kan worden opgebouwd, en er gewerkt kan worden in een veilige omgeving waar men ambassadeurschap voelt en toepast voor de werkgever waar hij of zij voor werkt. Je hebt daarin als werkgever ook een zeer belangrijke rol. Zorg dat je zelf goed op de hoogte bent en neem je medewerkers hierin mee. Wees bewust van je missie en visie in je eigen praktijk!
Onderwijs is essentieel
Onderwijs over zaken op praktijkniveau is essentieel. Dit kun je bijvoorbeeld doen door met elkaar in een kleine setting casuïstiek te bespreken. Maak in plaats van een spreekuurtje eens tijd voor een casuïstiekbespreking, een onderwijsmoment van huisarts, praktijkondersteuners en assistenten. Bespreek en leer van elkaar. Dit levert een uniforme werksfeer op, die de patiënt zeer ten goede komt. Door met voldoende kennis en kunde ook sterk te staan in voorlichting en uitvoering houden we samen de praktijk up-to-date. Dat maakt veranderen uitdagend, zinnig, maar ook leuk! Neem de doktersassistenten mee in dit proces en geef hen de eer die ze toekomt!
Adrie Schaap-de Jong
Professional chronische zorg