Artikelen

Luchtige zaken: brede mindset in de chronische zorg

Dit jaar zal Adrie een reeks artikelen schrijven over haar ervaringen in de zorg. “Kennis voedt wijsheid en ontwikkeling. Het maakt je sterk; zowel in overdracht als in de positie van je vak. Ik wil jou graag een inkijkje geven in de facetten van chronische zorg, waar ik mij op verschillende manieren mee bezighoud.”

Luchtige zaken: brede mindset in de chronische zorg

Tijden veranderen, maar niet iedere verandering is een verslechtering. De praktijkondersteuner en praktijkverpleegkundige beschikken over medische vaardigheden op het gebied van de chronische zorg. Maar de chronische zorg verandert, en moet ook veranderen. Communicatie- en andere persoonlijke vaardigheden zijn dan essentieel om die verandering in gang te zetten, te coachen en te borgen…

 

Zo dat is gezegd, al weet ik heel erg goed dat het bewerkstelligen van echte verandering moeilijk is. En als het je eenmaal lukt, blijkt het vaak nog veel moeilijker om die verandering vast te houden. Gedragsbehoud vergt serieus oefening en geduld. Het is vaak ook even wennen: we blijven zo graag bij het bekende.

 

De zorg is in beweging. Maar… is dat niet altijd zo geweest, vraag ik mij af? Met de kennis van nu besef ik: dat wat nu is, kan niet zo blijven! Mensen die ziek zijn hebben zorg nodig, daar zal iedereen het mee eens zijn. En dan het liefst zorg op maat, zorg die bij hen persoonlijk past. Kan de zorg die we aanbieden dan ook nog breed zijn? De mens met een ziekte of aandoening, het lijkt heel simpel. Maar wanneer is iemand ziek of voelt hij zich ziek? Daar kunnen we een mooie boom over opzetten.


Terug naar de kern. Iemand die zorg nodig heeft, mag rekenen op zorg die compleet (lees: breed) is en in alle behoeften voorziet. Niet alleen de lichamelijke en aanwijsbare behoeften, maar ook de psycho-sociale klachten verdienen aandacht. Dit betekent dat alle vormen van zorg met elkaar communiceren: één doel, één gezamenlijk plan... efficiëntie in menselijkheid en zorg. Deze vorm van zorg begint met luisteren, écht en goed luisteren. Niet alleen kijken en doen, maar luisteren en voelen, het verhaal achter de kwaal proberen te achterhalen. Probeer antwoorden te krijgen op vragen als: wat is de nood, waar ligt de opening naar de heling? Als je daar de tijd voor neemt en daar werkelijk aandacht voor hebt, kun je zorg verlenen in de breedste vorm en tot de kern van zorg komen.


Drs. J. A. van den Brink-Tjebbes zei dat de mens een psycho-socio-somatische eenheid is. Bijna 30 jaar geleden was dát een van de eerste dingen die ik leerde in mijn opleiding tot verpleegkundige. Helemaal nieuw is het dus niet, we waren het alleen even kwijt. Alleen de klacht behandelen en niet de oorzaak, daar kwam het op neer. Het was te proberen.

 

Maar let wel: het aanmoedigen en coachen van patiënten kan vermoeiend en uitputtend zijn, vooral als je gevoelsmatig geen resultaten ziet. Bepaal dan ook je eigen mindset, om te voorkomen dat je de patiënt te kort doet door op te geven… Blijf geloven! Denk na over hoe je patiënten benadert die afhankelijk zijn, en hoe zij medeverantwoordelijk gemaakt kunnen worden voor hun eigen chronische zorg. Als jij gelooft in mogelijkheden en vooruitgang en dit kan overbrengen op de patiënt, zal dit de zelfredzaamheid ten goede komen en deze bevorderen.

 
Wijsheid komt met de jaren. We gaan de mens opnieuw in zijn geheel benaderen en zorg geven die volstaat. Dat geeft lucht!

 

Adrie Schaap-de Jong



Categorieën

U verlaat Medclass om naar webshop te gaan